marți, 11 ianuarie 2011

Cum au ajuns romanii sa renunte dupa 20 de ani la SUV-urile de import pentru "indigenul" Duster

Vanzarile de SUV-uri (Sport Utility Vehicle) noi din Romania sunt cotate sa se mentina si in acest an la nivelul de 7 - 8.000 de bucati, comparabil cu cel din 2010, segmentul ramanand constant in preferintele romanilor in conditiile in care piata auto s-a prabusit in ultimii ani, considera specialistii consultati de catre DailyBusiness.ro.

Mai mult, modelul Dacia Duster, produs de uzina din Pitesti si lansat pe piata in martie 2010, a atins anul trecut cota de 4.826 de unitati, conform companiei, ceea ce inseamna mai mult de jumatate din vanzarile intregului segment.

Confruntati cu o scadere a puterii de cumparare pe fondul crizei economice, romanii s-au reorientat pentru prima oara dupa 1990 de la SUV-urile de import catre o masina locala, detronand vedetele acestei piete, gen Hyundai Tucson sau Volkswagen Tiguan.

"Preferinta romanilor pentru SUV este arhicunoscuta. Daca pana in 2010, vedetele erau Hyundai Tucson sau Volkswagen Tiguan, odata cu lansarea Duster lucrurile au devenit si mai clare", a explicat Marius Carp, analist auto care in prezent ocupa functia de sef al dealerilor Dacia-Renault.

"Selectia este influentata nu neaparat de pret, cat de prezumtia ca SUV-ul ofera o protectie ceva mai buna in caz de accident, de garda ridicata, ideala pentru adevaratele capcane din drumurile noastre, dar si aspectul impozant, ce sugereaza un statut social superior ", a explicat expertul.


El spune ca, de exemplu, daca ar avea de ales intre doua modele - un SUV si un sedan la un pret similar, cei mai multi clienti vor alege SUV-ul.

Segmentul SUV-urilor a inregistrat anul trecut, potrivit unor surse din piata auto, o evolutie similara cu cea din 2009, pe o piata in care toate celelalte segmente de autoturisme au inregistrat scaderi in general de 2 cifre. Cota de piata a SUV-urilor a crescut la 11,5%, de la 8,4% in 2009, conform datelor APIA. In 2007, segmentul inregistra o cota de 6,89%.

Potrivit datelor furnizate de Dacia, 92% dintre romanii care si-au cumparat un Duster au optat pentrui varful de gama, Laureate care ajunge spre 16.500 euro. Pentru o piata sensibila la pret, un cumparator care aloca intre 15.000 si 20.000 de euro pentru un SUV nou lista de optiuni merge de la Skoda sau Dacia pana la Kia, Hyundai, Nissan sau Mitsubishi.

"Programul Rabla va continua si in 2011 si, in plus, sa nu uitam un aspect semnificativ. Au crescut puternic taxele pentru masinile second-hand, asa ca multi posibili clienti se vor indrepta spre masinile noi, iar SUV-urile in genul Duster sau noile modele din clasa mini-SUV, de genul Nissan Juke se vor afla in prim-plan. ", afirma analistul auto Razvan Marinescu de la Auto Show-Room.

"Vanzarile s-au mentinut mai bine decat in alte segmente datorita lansarilor noilor modele, in genul Renault Koleos, Ford Kuga si Audi Q5 in segmentul compact sau Hyundai Veracruz pe nisa SUV-urilor full-size, insotite, in multe cazuri de oferte tentante prin programul Rabla. Marele castigator al pietei in 2010 a fost insa Dusterul, care a declansat o adevarata revolutie in gama ", afirma Razvan Marinescu.

Rezultatul era anticipat inca din momentul lansarii de vicepresedintele Dacia, Constantin Stroe. Acesta estima, intr-o analiza DailyBusiness.ro ca SUV-ul va inregistra "un succes nebun", pentru ca depaseste cu mult ofertele pietei.

Care au fost principalele atuuri ale Duster? " A venit cu un pret de pornire de 10.500 de euro care, prin programul Rabla, a fost imbatabil", afirma analistul auto Razvan Marinescu, de la Auto Show-Room. "Dincolo de pret, aspectul este unul competitiv pe acest segment, iar serviciile sunt mai ieftine decat la concurenta ", spune expertul.

"Publicul Duster este ceva mai rafinat, stie avantajele tractiunii integrale. E ca la telefoanele mobile. Daca iti iei, de exemplu, un smartphone, vei alege si un abonament de internet mobil. La fel e si cu masinile, conteaza foarte mult optionalele ", a spus analistul.

Lucru remarcat si de managerii de la Dacia. Rafael Treguer, directorul de dezvoltare al companiei la nivel global, a declarat luni ca Automobile Dacia va lansa in acest an noi accesorii destinate echiparii modelului Duster, vizand imbunatatirea aspectului si a capacitatii off-road, a declarat, luni, Rafael Treguer, directorul de dezvoltare al marcii Dacia la nivel global.

"In prezent dezvoltam si avem trimise spre omologare mai multe accesorii destinate modelului Duster. Unele dintre ele sunt doar pentru imbunatatirea aspectului de off-road al vehiculului, iar celelalte sunt destinate imbunatatirii capacitatii de off-road a masinii", a spus Treguer.

Cine se bate pe piata SUV-urilor sub 20.000 de euro

Modelul Dacia are concurenti puternici, precum sud-coreeni de la Hyundai, cehii de la Skoda sau japonezii care ataca si ei segmentul SUV low - cost.

De exemplu, Hyundai ofera consacratul model Tucson in 7 variante, cu preturi ce pornesc de la 15.438 euro cu TVA, ix35, de la 18.590 euro, Santa Fe, in numai putin de 9 variante, de la 19.716 euro si varianta Facelift, de la 30.244 euro dar si modelul Veracruz, in trei variante, de la 33.356 euro.

Celalalt brand al companiei sud-coreene, Kia ofera un alt model foarte apreciat in Romania, Sportage, de la 17.360 euro cu TVA, pentru motorizarea de 1,6 litri 138 CP, alaturi de noul Sorento si modelul Soul, iar Nissan propune Qashqai facelift, cu preturi ce pornesc de la 17.990 euro cu TVA, alaturi de modelele X-Trail, Murano, Juke, Pathfinder si Navara, cu preturi intre 20.000 si peste 30.000 euro.

In oferta Skoda intalnim modelul Yeti, primul SUV al companiei, cu preturi cuprinse intre 16.116 euro si 27.151 euro.

Mitsubishi ofera cel mai nou crossover, ASX, la un pret de 15.990 euro, dar si modelele Outlander cu preturi ce pornesc de la 19.509 euro si Pajero, cu preturi in jurul a 30.000 euro.

Honda ofera, printre alte modele, CRV, versiunea facelift a SUV-ului CR-V, la preturi ce pleaca de la 26.883 euro, Toyota propune noul RAV4 facelift cu 3 versiuni de motorizare, la un pret de pornire de 24.862 euro cu TVA, dar si modelele Land Cruiser si Hilux, cu preturi peste 30.000 euro.

VW propune, printre alte modele, noul Touareg, la un pret de pornire de 44.763 euro cu TVA, pentru modelul 3,0 litri V6 TDI 240 CP cu transmisie automata in 8 trepte, in timp ce motorizarea de 4,1 litri V8 340 CP cu transmisie automata in 8 trepte are un pret de 52.828 euro cu TVA. In august va fi lansat si noul model Tiguan, prima varianta fiind vanduta in prezent in Romania la 19.053 euro.

Printre cei mai importanti jucatori din piata SUV-urilor se afla si BMW care ofera, pe langa deja cunoscutele X5 si X6 si noua generatie X3, cu preturi de plecare de 41.868 euro cu TVA pentru versiunea diesel, respectiv 51.708 euro cu TVA pentru versiunea pe benzina.

Potrivit datelor Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile din Romania (APIA), topul celor mai bine vandute SUV-uri de pe piata locala este alcatuit din modele Dacia Duster , VW Tiguan, Ford Kuga si Hyundai ix35, urmate de modelele premium BMW X5, X6 si Audi Q5.

"Premisele sunt mult mai bune decat in 2010", afirma Marius Carp, fostul director executiv al Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile din Romania (APIA).

"Astfel, daca in 2010, vanzarile de SUV-uri au stagnat, pe fondul influentei pozitive a lansarii Duster, in 2011 ma astept la un reviriment, in partea a doua a anului, in conditiile relansarii economice care speram sa se traduca si intr-o dezghetare a creditarii, a consumului in general ", a declarat expertul.

Analistii sunt destul de sceptici insa nu exclud varianta ca principalii jucatori pe aceasta piata sa lanseze oferte performante, mai cu seama ca pretul nu pare sa fie, cu adevarat, principalul criteriu de selectie.

"Probabil vom asista, in special, la oferte prin Programul Rabla, cu discounturi foarte bune si cu oferte de finantare in leasing si rate la dobanzi atractive ", spune analistul Razvan Marinescu.

El spune ca, altfel, sansele de a detrona Duster ar putea fi reduse, mai cu seama ca, la nivel de marketing, Dacia a jucat inteligent in 2010. Alte atuuri ale lui Duster, care este acum deja o vedeta a exporturilor, in fata competitorilor pare sa fie si la nivelul motorizarii avand in vedere ca impozitele platite de proprietarii masinilor cu capacitate cilindrica mai mare de 2.000 cmc este sensibil mai mare fata de cel sub acest nivel.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu